De vanligaste frågorna

  • Förbinder jag mig verkligen inte till något genom att registrera mig?

    Nej, du förbinder dig inte till något när du registrerar dig! Endast då du accepterar erbjudandet förbinder du till dig till att ha samma avtal så länge det är i kraft.

  • Varför måste jag registrera mig innan jag kan ta del av erbjudandet?

    Vi vill att du är så informerad som möjligt om ditt val. Genom att registrera dig kan vi räkna ut ditt personliga erbjudande – så du vet om det är värt att byta leverantör för dig

  • Vad gör ni med min personliga information?

    Vi använder din information för att skicka relevanta e-postmeddelanden om elauktionen. Om du bestämmer dig för att byta till vårt vinnande erbjudande delar vi informationen med Stockholms elbolag. Läs vår sekretesspolicy.

  • Vad händer efter att jag registrerat mig?

    Du får en bekräftelse via e-post. Du kan sedan genast se ditt erbjudande genom att gå till din personliga sida. Om du inte har fyllt i din energi profil kommer vi be dig att göra det för att få ett personligt erbjudande. Du väljer om du vill acceptera erbjudandet.

  • Hur räknar ni ut mitt erbjudande?

    Vi räknar ditt personliga erbjudande baserat på informationen du angav och priset hos den vinnande leverantören.

  • Hur mycket kan jag spara?

    I snitt kan du spara 1130 kronor genom att byta till vårt erbjudande. Hur mycket du sparar beror på ditt nuvarande avtal, elförbrukning och var du bor.

  • Jag har ett tidsbundet avtal, kan jag gå med?

    Du kan bestämma dig för att ditt nya avtal börjar 6 månader efter att du accepterat erbjudandet. Detta innebär att ditt nuvarande bör sluta innan för att undvika en straffavgift. Om du accepterar erbjudandet sista dagen av kampanjen, den 17.1.2019, innebär det att ditt avtal senast kan börja 17.7.2017.

    Om du bestämmer dig för att avsluta ditt nuvarande avtal innan tiden gått ut får du oftast en straffavgift. Beloppet beror på avtalet du har så se till att läsa igenom innan du gör ett beslut.

  • Jag har fler än ett hus, kan jag registrera mig flera gånger?

    Ja, om du har flera hus kan du registrera dig flera gånger - med samma e-postadress om du så vill! Du får separata erbjudanden för varje hus.

  • Vart kan jag vända mig om jag inte hittade svaret på min fråga?

    Du kan ringa kundtjänst på 08-731 29 00 eller använda blanketten under Kontakta oss fliken.

Om erbjudandet

  • Är erbjudandet endast för Vi i Villas medlemmar?

    Nej, alla som vill ha billigare el kan delta i elauktionen!

  • Jag är redan kund hos den vinnande leverantören, kan jag fortfarande byta?

    Ja, du behöver endast byta avtal.

  • Hurdant avtal erbjuder ni och vad händer när det går ut?

    Det är ett fast avtal för ett år och när det förfaller kan du endera välja att stanna med samma leverantör, eller välja en ny. Vi det laget kanske vi redan har en ny elauktion!

  • Vad måste jag göra när jag accepterar erbjudandet?

    När du accepterar erbjudandet kommer vi be dig att:
    · Fylla i detaljerna för att slutföra avtalet med din nya elhandlare.

    Resten tar vi hand om:
    · Vi skickar beställningen till din nya leverantör.
    · Vi läser din elmätare.

  • Måste jag betala för att byta elhandlare?

    Det kostar dig ingenting att byta elhandlare. Du måste ändå vara medveten om eventuella straffavgifter om du avslutar ett tidsbundet avtal innan tiden gått ut. Du kan välja att ditt avtal börjar 6 månader efter att du accepterat erbjudandet. Detta innebär att så länge ditt nuvarande avtal går ut inom 6 månader är det inga problem att byta till vårt erbjudande.

  • Vilken personlig information behöver ni av mig?

    När du registrerar dig måste du ange följande information:
    · Kontaktinformation
    · Postnummer

    Övrig information om du vill acceptera erbjudandet, till exempel:
    · Personnummer
    · Adress
    · Anläggnings-ID

  • Inom vilken tidsram kan jag välja att mitt avtal börjar?

    Du kan välja att avtalet börjar upp till 6 månader efter att du accepterar erbjudandet. Den sista dagen att acceptera erbjudandet är 17.1.2019.

  • Kan ni berätta mer om den vinnande leverantören, Stockholms Elbolag?

    Stockholms Elbolag är en nationell elleverantör och levererar el till hela landet. All deras el är förnybar. De tycker att det är viktigt att ha en enkel elräkning vilket är orsaken till att de erbjuder samfaktura av elnät och elleverantör.

  • Kan vem som helst i hushållet skriva på elavtalet?

    Nej, personen som skrev på avtalet för elnätsföretaget måste också skriva på avtalet för elhandlaren.

  • Vad händer om jag accepterar erbjudandet men sedan ångrar mig?

    Du har 14 dagars ångerrätt efter att du fått bekräftelse på din beställning från din nya leverantör. Du kan säga upp avtalet genom att ringa Stockholms elbolags kundtjänst på 08-410 377 01.

  • Jag flyttar snart, kan jag fortfarande delta i kollektivet?

    Det beror på när du flyttar. Innan du skriver på ett avtal med din nya elhandlare måste du skriva ett avtal med ditt elnätsföretag i ditt nya hem. Den sista dagen att acceptera erbjudandet är 17.1.2019.

  • Måste jag byta min elmätare om jag bestämmer mig för att byta elhandlare?

    Nej, mätaren förblir samma som förr. Bytet kräver bara en administrativ förändring.

  • Erbjuder ni förnybar energi?

    Ja, elen är förnybar och kommer från vattenkraft.

Om energin

  • Vad är skillnaden mellan elnätsbolag och elhandlare?

    I Sverige blir alla anvisade ett elnätsbolag beroende på var man bor. De tar hand om ledningarna som elen transporteras i och har ett så kallat naturligt monopol och kan därför inte bytas ut.

    Från elhandlaren (också kallad elleverantören) köper du din el som sedan transporteras i elledningarna. Du kan fritt välja vilken elhandlare som passar dig bäst.

    Du får vanligtvis två olika elräkningar, en från elnätsbolaget och en från elhandlaren. Undantaget är om ditt elnätsbolag och elhandelsbolag är samma eller samarbetar, då får du endast en räkning med båda kostnaderna.

  • Hurdana elavtal finns det?

    I Sverige finns det avtal med fast, rörligt, mix eller anvisat pris. Anvisat pris innebär att du aldrig aktivt har valt en elhandlare så valet blev gjort åt dig. Det rekommenderas att du byter från ett anvisat avtal eftersom priset oftast är mycket dyrare än andra avtal.

    Rörligt pris innebär att priset beror på förändringar på Nordpools elbörs och fast pris innebär att det blir samma pris per kWh varje månad. Mixpris är en blandning mellan fast och rörligt pris. Dessutom kan avtal vara tidsbundna för olika perioder.

  • Varför måste jag välja en elhandlare?

    Genom att göra ett aktivt val kan du spara en massa pengar. Om du inte väljer en elhandlare kommer du att bli anvisad en, vilket vanligtvis kommer att bli 30% dyrare.

  • Jag vet inte min elförbrukning, kan jag fortfarande delta?

    Ja, förstås. Du hittar din elförbrukning på dina gamla elräkningar. Om du inte kan hitta dem kan du göra en uppskattning med hjälp av kalkylatorn som kommer upp när du fyller i din energiprofil.

  • Jag har solpaneler, kan jag gå med?

    Ja. Leverantören kontaktar dig separat om detta. För att kunnda sälja el från din mikroproduktion till leverantören måste du först ha ett elavtal med dem.

  • Erbjuder ni gas också?

    Nej, vi erbjuder endast el.